søndag 19. april 2009

Barcelona og Påske

Nå har det vært lenge siden jeg har vært på pc’n gitt. Først Barcelona tur så påskeferie, med mer, deilig. Det var andre gangen jeg var i Barcelona, og tradisjonen tro så regnet det hver dag unntatt dagen vi dro. Men vi klarte da å ha det gøy for det. Vi var innom mye forskjellig kunst av forskjellig slag, han Gaudi har virkelig laget mye stilig altså. Det visste jeg for så vidt fra før, men jeg tror jeg har fått en større interesse for bygninger og kunst generelt enn sist gang jeg besøkte byen.

Eneste kjipe var at jeg ikke fikk være med på guideturen av reiseliv langs Rambla’n fordi jeg lå i senga med hodepine etter å ha vekket mine stakkars roommates med ett anfall. Men Ramblaen fikk jeg sett flere ganger og om det er noen som lurer på noen shoppigtips kan jeg stå til tjeneste. Bagen min veide 11kg da jeg dro ned og 17tilbake. Jeg skylder på at jeg brukte en tyngre kåpe på vei ned…

Etter flyturen var det en kjapp overnatting i egen seng før vi dro opp til hytta. Det vil si, mamma og jeg klarte å komme oss innom både IKEA og Bohus før vi tok turen oppover. Trenger litt ideer da badet på hytta skal pusses opp.

I påsken har jeg (stolt) gått 74km på ski, i løpet av de 4 dagene vi gikk langrenn. Jeg var glad for at Ellen (mammas kusine) og Kjetil ble med på hytta for da kunne jeg og Ellen gå i mer vårt eget tempo. Jeg hadde gledet meg lenge til å gå hytte til hytte tur sammen med dem og ble derfor ganske skuffet da vi måtte snu første dag; etter 11km oppoverbakker i sterk motvind i tre timer fant vi ut at det ikke var noe vits å utfordre været mer og Rauhellern kunne vi besøke en annen gang. Jeg er veldig glad for at vi snudde, tror jeg hadde vært utslitt om vi skulle fortsatt og gått i 9timer første påsketur… Men vi kom oss til Mårbu dag to. Der møtte vi Ellen og Kjetil og alt var bare fryd og gammen :P

Jeg hadde også gledet med til å Kite i Påsken, men etter at tremenning Sondre fløy kilometervis innover vidda og hadde småproblemer med å komme tilbake da vinden hadde løyet, ble det heller en lang dag med mye venting. På turen sin hadde han mistet noen deler til Kiten så kiting får jeg prøve en annen vinter.

Emil og kompis Sigurd kom opp på onsdagen. Da hadde jeg og Ellen allerede opparbeidet vaskebjørn looken, men gutta var ikke så opptatt av brunfarge. De første dagene de var i bakken, ble mer tid tilbragt på varmestua og andre dagen rakk de ikke heisen opp til hytta fordi ”tiden gikk så fort på varmestua”. At pappa gadd å kjøre ned og hente dem er utenfor min forståelse. Min kjære bror Emil: jeg er veldig glad i deg men noen ganger(som nå i ferien) glemmer jeg hvorfor. Du er en unnasluntrer som er ekspert på å klage, du sitter gjerne dagevis foran pc’n med pepsi max og potetgull istedenfor å dra i bakken eller henge med venner. Du føler ingen skyldfølelse når kroppen din sitter stille 5dager på rad og har ingen problemer med å skulke skolen. Du påstår alt er så lett og at dere ikke lærer noen ting, men får allikevel treere på prøver. Når jeg er alene med deg er du kjempekoselig. Vi kan snakke sammen om forskjellige ting, vitse, le og lage en god middag sammen. Men er pappa eller en kompis der, slenger du dritt, oppholder deg minst mulig i stua og det virker som du jobber hardt for å unngå oss. Som sagt; jeg er veldig glad i deg bror min, men jeg trenger noen ganger en påminnelse om at du også er glad i meg.

Tilbake på skolen går ting som normalt. Jeg snufser litt i dag og hadde noen hostekuler i stad, men jeg har forbudt meg selv å bli syk, så føler meg mye bedre nå. Det tok meg to dager å pakke ut og enda lenger å vaske skittentøy(enda ikke gjort). I går hadde vi High School Musikal maraton(I know, det er patetisk), glemte treeren så det ble bare to. Jeg hadde kjøpt minigulerøtter som jeg satt og knasket på og 10min senere hovnet leppa mi opp(bare litt) og halsen begynte å klø. Men det var fryktelig godt så jeg spiste litt til :P

Til de som ikke har fått det med seg er mitt neste år endelig kartlagt. Spania! Jeg har fått plass på designskolen i Marbella og har akseptert. Costa del sol, here I come. Og jeg trenger ikke flere kommentarer om at jeg drar til det stedet som kryr av skandinaviske og europeiske turister, for jeg har hørt det!!! Forhåpentligvis blir jeg kjent med noen innfødte etter tre år bør jeg ha klart å lære meg mer enn ”One servesa por favore”.

I går lærte vi salsa og det ble mye hoftevrikking. Det var kjempegøy, men jeg må si noen av gutta var bedre enn andre. Mathias: hadde takten og vi fikk det til ganske bra, Thomas: du er bedre på piano, må jobbe litt med den hoftevrikken, Magnus: vi var nok ikke teknisk perfekte, med det var utvilsomt morsomst å danse med deg, ”You’ve got the attitude”! Jens: best teknisk, men glemte at dansing også handler om å slippe seg løs og ha det gøy. Alt i alt: takk for dansen, bra jobba gutter! At jeg er støl i dag er nok mest sannsynlig mye dans på tærne, for jeg føler ikke at strikkhoppingen var like krevende.

Men nå skal jeg skjekke hvilken farge min personlighet er; har nemlig kjøpt bok fra damen som var her og holdt foredrag om farger. Har lest litt i den og det er veldig interessant :D

Ingen kommentarer: